I Bergens Tidende mandag den 14. desember kan vi lese at gjenbruk er in – også under juletreet. Butikken Second Love som selger brukte klær i Bergen melder om økt handel til jul, og at kundene ønsker å være mer miljøvennlig i gaveinnkjøpene sine. Samfunnsgeografen Karl-Fredrik Tangen mener at tendensen med å handle brukte julegaver kan skyldes dårlig samvittighet for et generelt for høyt forbruk og at denne formen for julehandel kan være en fin måte å kompensere for dette på.
Å gi brukte julegaver er kanskje en ny
trend, men gjenbruk av klær generelt en gammel tradisjon. Handel med brukte
klær har en lang historie bak seg som denne kronikken vil belyse nærmere.
Gjenbruk
av klær i historien
Det er
forskjellige årsaker til at handelen med brukte klær har vært omfattende opp
igjennom tidene. Dette kan være økonomiske, miljømessige, politiske og sosiale
årsaker.
Når det
gjelder økonomiske årsaker, finner vi en sammenheng mellom disse og det faktum
at kjøp av brukte klær tidligere hadde et noe frynsete rykte. Å kjøpe brukt ble
knyttet til noe enkelte måtte gjøre,
fordi økonomien var for dårlig til å kjøpe nytt. Brukte klær ble forbundet med
fattigdom og dårlig hygiene, og mange tok derfor avstand fra det. Disse
holdningene henger fortsatt igjen noen steder, men det blir stadig mer
alminnelig både å handle og bruke det som i dag gjerne kalles vintage og second hand klær. Disse betegnelsene brukes ofte om en annen, men i
hovedsak kan en si at vintage er eldre brukte klær, tidligst fra 90-tallet og
bakover, mens second hand er brukte klær av nyere dato.
Moten
som sosial og politisk markør
På
60-tallet fikk vi nye retninger innen moten som innebar en opposisjon til det
bestående samfunnet og samfunnets verdier. Moten fungerte som en sosial eller
politisk markør. Vi fikk blant annet det som kan kalles antifashion. Et utrykk for antifashion var hippiemoten, som i sitt
fredselskende og samfunnsrefsende utrykk laget sin egen personlige stil gjennom
utstrakt bruk av second hand, og også til en viss grad hjemmelagde klær.
Også
70-tallets mote var sterkt influert av de øvrige samfunnsendringer i dette
tiåret. Det var et motsetningsfylt tiår, med økt fokus på forbruk og velstand,
samtidig som enkelte grupperinger i samfunnet gjorde opprør mot nettopp dette.
Gjennom husflid og gjenbruk vendte mange det nye forbrukersamfunnet ryggen.
Gruppetilhørigheten ble uttrykt gjennom valg av klær.
I dag
kan påkledning fremdeles være en sosial og politisk markør. Nå har den
individuelle identiteten en større plass, og kan utrykkes gjennom å bruke unike
vintage klær som kun finnes på bruktmarkedet. Dette gjør også brukte julegaver
spesielle; de er unike og har en historie bak seg som en ikke får med på kjøpet
hos kjedebutikkene. Bruk av vintage og second hand klær kan i tillegg sees som
en postmoderne tendens; en søken etter stabilitet og ro i en kaotisk samtid.
Vintage- og second hand klær bærer på en nostalgi og gamle minner om en svunnet
tid; en måte å bringe historien inn i en rotløs nåtid.
Miljømessige
årsaker til gjenbruk av klær
Som også
fokusert på i artikkelen i BT 14/12-15, er det gjerne miljøaspektet som
fremheves som årsak til å kjøpe brukt i dag, både til jul og ellers i året.
Belastningen på miljøet som produksjonen av nye klær utgjør er et stort
samfunnsproblem, som har sin bakgrunn i forbrukernes umettelige appetitt på noe
nytt. Det ligger i motens natur å være i kontinuerlig forandring, noe som
medfører at kundene stadig etterspør det siste nye. Dette fører igjen til at
nye innkjøp har en forholdsvis kort motemessig levetid, og det blir da et poeng
at klærne skal være så billige som mulig.
Flere er
begynt å tenke gjenbruk av klær for å spare miljøet for belastninger. Å kjøpe
brukt kan derfor også i dag sees som et politisk ståsted; som et uttrykk for en
motvilje mot forhold knyttet til dagens klesproduksjon og forbruksmønster.
Handel
og bruk av vintage og second hand klær har altså en lang tradisjon i samfunnet,
men det var først på slutten av 80-tallet og begynnelsen på 90-tallet at også
designere og stylister begynte å vise interesse for fenomenet. I den senere tid er brukte og gamle klær
blitt fullt ut akseptert innenfor moten. Spesielt trenden med å blande gammelt
og nytt er blitt mer vanlig og verdsatt blant stylister og designere.
Gjenbruk
av klær er uten tvil et viktig bidrag i miljøkampen. Å resirkulere gamle klær
er positivt fremfor å kaste plagget. Men gjenbrukstrenden kan ha en bakside om
den som resirkulerer klær stadig kjøper nytt. Det vil fremdeles produseres for
mye billige klær av dårlig kvalitet så lenge den som resirkulerer fortsetter
sine nyinnkjøp i samme skala.
En
nøkkel kan være å pense forbrukerne inn på å kjøpe færre, men dyrere plagg av
bedre kvalitet og som i tillegg er produsert under regulerte og etisk
forsvarlige forhold. Det er mange grunner til å velge kvalitet når man handler
klær, mye fordi at den moderne klesindustrien har en rekke skyggesider. I de
siste årene har alvorlige ulykker skjedd i forbindelse med klesproduksjonen i
fattige land, hvor arbeidere blir satt til å arbeide for svært dårlig lønn og
under farlige forhold. Det er heller ikke uvanlig at barn står for produksjonen
av disse klærne, noe som fratar dem mulighet utdanning og dermed også utsikt
til et bedre liv.
Men det
er vanskelig å endre forbrukernes adferd når moteindustrien er så mektig som
den er, med hovedformål å tjene mye penger. Moteindustrien har en sterk
interesse av at gjeldende forbruksmønster opprettholdes, og hjelpes godt av
media og reklamens budskap om at den eneste gjeldende mote er denne sesongens.
Om vi ser litt bakover i tid, til 20- og 30-tallets store designer Coco Chanel,
var budskapet hennes et annet; Fashion
passes, style remains. Tenk stil, ikke mote. Å kjøpe brukt til jul, både
gaver til andre og festklær til seg selv, er en fin måte å nærme seg dette på.
Og om en heller vil gi bort eller pynte seg med noe nytt, kjøp kvalitet som
varer. Da kan det i fremtiden havne i en lekker liten gjenbruksbutikk, og
kanskje til og med en gang under et nytt juletre til glede for nye mottakere.
Vintage øredobber fra Dior |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar