Dette er egentlig et innlegg skrevet som en kommentar til en artikkel som ble trykket i Bergens Tidene i januar i år, men jeg fikk aldri gjort det ferdig og sendt det inn til avisen... Jeg fant det igjen da jeg ryddet i dokumentene mine her forleden, og siden det er litt sent å sende det til Bergens Tidene nå, legger jeg det heller ut her på anneskommode.no.
Jeg leser med interesse Eirin Eikefjords kommentar
«Ille til mote» I Bergens Tidene den 19/1-2015, og applauderer alle som, slik
Eikefjord her gjør, tar moten på alvor og prøver å se bak den glatte fasaden
som moten har fått i samfunnet og i media. Som sosiolog og blogger innenfor
vintage og motehistorie savner jeg et blikk på moten som samfunns-, kunst- og
kulturspeil, og ikke bare som uviktig dilldall slik den vanligvis fremstilles.
Men jeg ønsker likevel å nyansere bildet noe, og komme med noen innspill til
Eikefjords kommentar.
Eikefjord mener at standarden på norsk moteindustri
har noe av skylden for at motejournalistikken ikke alltid holder mål, men jeg
tror ikke vi finner alle årsakene her. Det er riktig som Eikejord påpeker at
Haute Couture, som er det ypperste innen skreddersøm, materialer og design,
ikke har gode kår i dagens mote- Norge. Men vi må ikke glemme at Norge har hatt
en stor Couturier som nøt anerkjennelse internasjonalt, den norske designeren
Per Spook. Han etablerte riktignok motehuset sitt i Frankrike, men samtidig har
han fått mye oppmerksomhet også i hjemlandet Norge. Han er æret med blant annet
utstillinger på kunstmuseer, artikler og bøker. Selv om Per Spook arbeidet
utenlands og hadde bedre vilkår der, brukte han elementer fra Norge som
inspirasjon og mønster i kolleksjonene sine, og satte dermed også Norge på
motehistoriens kart.
Det er nok tilfellet at Per Spook ikke ville fått like
gode arbeidsvilkår om han etablerte motehuset sitt i Norge, ettersom Frankrike
har en mye sterkere historisk tradisjon for klesdesign og Haute Coture. På 20,
30, 40 og 50 tallet var store deler av fransk økonomi knyttet opp til de store
motehusene som Chanel og Dior, og disse fikk derfor stor oppmerksomhet, støtte
og beskyttelse av myndighetene. Men Norge er ikke Frankrike, og Oslo er ikke
Paris. En slik tradisjon har vi aldri hatt i Norge og det kan forklare noe av
den manglende interessen for og den ikke alltid tilfredsstillende standarden på
dagens norske design.
Dessverre
er interessen for og produksjon av Haute Coture synkende over hele Europa. Couturesøm var mer vanlig i
tidligere tider, og var overkommelig økonomisk for flere enn det er i dag.
Dette har medført at færre, også blant de store motehusene, lager Couture
kolleksjoner. Yves Saint Laurent sluttet med produksjon av Haute Couture i
2002, Valentino i 2008.
Eikefjord
mener at motejournalistikken i Norge preges av lanseringsjournalistikk, og
sorterer sammen med kjendisstoff og banalt sladder. Hun savner en mer akademisk
innfallsvinkel på stoff om klær og mote, og jeg er helt enig. Men kan ikke mye
av grunnen til denne formen for dekning av motestoff ligge i publikum selv? Publikum får den
journalistikken og det fokus de fortjener og etterspør, og det er en
kjensgjerning at norske forbrukere heller kjøper billig i store kvanta fremfor
å satse på kvalitet når det gjelder innkjøp av klær. Kanskje dette også gjenspeiler seg i hvor mye
de ønsker å sette seg inn i moten og gå bak fasaden når de skal lese om temaet?
Og
selv om man selvfølgelig helst skulle ønske at den moteinteresserte forbruker
også fordypet seg i motehistorien, kan den lettbente motereportasjen ha noen
fordeler. Sonia H. Vold, redaktør for MinMote i VG og nylig portrettert i Bt`s
Magasinet den 17/1-15, påpeker at hennes redaksjon har satt fokus på viktige
etiske tema innen klesproduksjon, som arbeidsforhold blant klesprodusentene og
dyrevelferd innen klesproduksjon. Publisert på MinMote- plattformen har disse svært
viktige temaene mulighet til å nå flere på forståelig og lett tilgjengelig måte,
og forhåpentligvis dermed å være med på å gjøre forbrukerne mer kritiske i
innkjøpene sine.
På
samme måte kan motemagasinet Costume være med på å øke leserens interesse for
motehistorie gjennom sine motebakgrunnreportasjer. Disse ser på forskjellige
motehistoriske temaer; nå sist på Guccis ikoniske floramønster på klær og
vesker, og historien bak dette vakre mønsteret som først ble lansert på
60-tallet. Artiklene er lettleste og går ikke veldig i dybden, men kan
forhåpentligvis trigge noen til å ønske å oppsøke litteratur på området selv.
Akademikeres interesse for mote og motehistorie er
heldigvis ikke helt fraværende. Både gamle og nye teoretikere har fordypet seg
i temaet, fra tidlige Georg Simmel som blant annet skriver om mote i boken Simmel on Culture og antropologen Roland
Barthes som har skrevet boken The
Language of Fashion. I tillegg har den norske filosofen Lars Fr. H.
Svendsen skrevet om blant annet motens mening, og forholdet mellom mote, kropp
og kunst i boken Mote –et filosofisk
essay utgitt i 2004. Også boken Kleskoden – den nakne sannheten om mote
er utgitt av en norsk journalist med akademisk bakgrunn, Mari Grinde Arntzen.
Så helt svart er det heldigvis ikke, verken i den
norske motebransjen eller i norsk akademias interesse for mote og moterelatert
tematikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar